fredag 16 september 2011

Min giftasklänning är nu färdigställd!

Nu är det bara två veckor kvar tills jag skall bli en Fru Hjälm! Igår kväll sydde jag klart på min giftasklänning. Kan omöjligt kalla den för bröllopsklänning eftersom vi ska gifta oss mycket enkelt i stadshuset och därför är det inget bröllop utan endast en vigsel. Jag kan inte heller kalla den för brudklänning då jag absolut inte kan identifiera mig med en sådan, en brud alltså. Så därför är det en giftasklänning!

Jag känner mig så nöjd med min giftasoutfit som nu är klar. Jag ville absolut inte lägga ner en förmögenhet på klänning, skor, hår, smycken och så vidare som många gör. Det ligger inte i min natur att vara så slösaktig på något som jag endast skall använda en gång. Dessutom var det omöjligt för mig att hitta något som jag gillade, (knälångt med ärm är tydligen inte på modet). Jag är inte heller den som orkar leta. Därför känner jag mig så nöjd nu när jag knåpat ihop en hel utstyrsel som är hur fin som helst och som nästan inte kostat någonting alls.

I våras när alla butiken dignande av vita studentklänningar köpte jag en billig en och tänkte att med några små justeringar så skulle den kunna bli riktigt fin. Då jag inte är någon erfaren sömmerska så var det tvunget att bli något enkelt. Jag funderade fram och tillbaka på hur det hela skulle gå till och köpte tillslut en superbillig polyestertrasa, sprättade väck ärmarna och sydde på dessa på klänningen. Det var lite knepigare än väntat, men med lite tålamod blev det faktiskt riktigt bra.. Sedan rotade jag fram ett par gamla pumps i garderoden, snodde ett midjeband från en skjorta jag inte längre kan ha och köpte en fin håraccessoar med pärlor och fjädrar. Färdigt!

Dagen före kommer jag åka till Hötorget och köpa mig lite blommor och sno ihop en bukett. Även om det sägs betyda otur att göra sin egen.. Men sådant bryr jag mig inte om!

 Den fina hårgrejen. Bara att klämma fast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar